Når talen går på bæredygtighed, handle det som oftest om det, vi udleder som privatpersoner. Det kunne være udstødningsgasserne fra vores daglige køreture eller den energi det tager at opvarme vores huse og gives os varmt vand i hanen. Vi fokuserer mere på at få solceller i haven end at få vindmøller i Kina. Det gør vi naturligvis fordi det er det, der er nemmest at forholde sig til. Sandheden er dog den, at private vaneændringer som dem karakteriseret ovenfor næppe kommer til at redde kloden.

I forhold til industrien, har vi, som privatforbrugere, en negligibel effekt på klimaet. Det kan virke enormt demotiverende på nogen form for klimaaktion. I hvert fald lige indtil det går op for en, at industrien kun producerer sine varer på den måde, fordi vi, som forbrugere, vælger at købe dem. Vi har altså en enorm magt i ved bare at være en smule mere bevidste om, hvor vi vælger at lægge vores penge.

Forbrugere har magten

Tag for eksempel emballage, der næsten er blevet så indgroet en del af vores hverdag, at vi ikke kan forestille os en verden uden. Forbruget heraf er i hvert fald enormt som set på https://mst.dk/affald-jord/affald/affaldsfraktioner/emballage/. Når vi køber online, ankommer vores vare som oftest i kasser fyldt med plast, og selv grøntsager købt i supermarkedet er som oftest viklet ind i op til flere lag plast. Der er i og for sig intet problem i at emballere varer. I mange tilfælde kan det ligefrem være en nødvendighed. Problemet indtræffer derimod, når emballagen er ikkebæredygtigt og svært genbrugeligt plast.

Det er et problem, for vi ved, at det kan gøres anderledes. Se for eksempel den bæredygtige emballage fra albeemballage.dk. Vi ved altså, at bæredygtig emballage til alle typer produkter kan lade sig gøre, men det er naturligvis svært at ændre en hel produktionskæde. Fordi vi forbrugere stadig køber produkterne, bliver industrien altså bare ved. Hvis der skal ændring til, starter den med os.